”Kolme kuollutta ketjua alle kolmessa viikossa on murhaava luku, ei siitä mihinkään pääse. Viime vuonna Britanniassa kaatui yhdeksän kauppaketjua.”
-Taloussanomat 18.01.2013
”Kivijalkakaupat ahtaalla – sovitetaan liikkeessä, mutta ostetaan netissä”
-Yle Uutiset 19.01.2015
”Näin kaatuu kivijalkakauppa – Toys’R’Us sulkee satoja myymälöitä Yhdysvalloissa ja tuhannet menettävät työnsä. Yhtiön busineskonsepti on kärsinyt verkkokaupan kasvusta…”
-Talouselämä 15.03.2018
Tässä vain muutamia lainauksia uutisista, mutta näiden uutisten määrä on räjähdysmäisessä kasvussa ympärimaailmaa. Pelkästään USA:ssa lopetettiin viime vuonna lähes 7000 liikettä! Suuntaa voisi pitää huolestuttavana, mutta toisaalta on muistettava, että ihmisten kulutus on loppumassa tuskin mihinkään. Ainoastaan ihmisten ostotottumukset ovat muuttumassa hieman erilaiseksi.
Nopeat syövät hitaat?
Markkinat ovat siirtymässä enemmän ja enemmän verkkokauppoihin ja trendi näyttää olevan kasvavaan suuntaan. Perinteisellä kivijalkakaupalla ei ole enää samanlaista kysyntää kuin ennen. Nuorempi sukupolvi on omaksunut verkkokaupan ja tekee ison osan ostoksistaan netissä. Itse ostin ensimmäisen kerran verkkokaupasta vuonna 2002, kun tilasin Nierleltä tyhjiä CD-levyjä. Hintaero oli merkittävä kivijalkakauppojen hintoihin. Tuntui suorastaan tyhmältä enää ostaa tämän jälkeen levyjä kivijalkakaupoista, jossa levyjen hintaero oli satoja prosentteja. Tuolloin en kuitenkaan ajatellut tarkemmin miten verkkokauppa-bisnes tulee mullistamaan markkinat tulevien vuosien aikana. Sain kokea kuitenkin esimakua sen vaikutuksista, kun tavaratalo Anttila meni konkurssiin.
Tällä hetkellä markkinoita mullistetaan ja tilanne tuntuu samalta, kuin 90-luvulla matkapuhelimien saapuessa ryminällä markkinoille. Hallitsijat vaihtuvat markkinoilla ja pienistä yrityksistä tulee valtavia tekijöitä markkinoilla. Internetin mahtavuus on siinä, että pienikin toimija voi näyttää netissä merkittävältä toimijalta. Toisin sanoen kaikille on annettu mahdollisuus menestyä markkinoilla, kunhan välineet ovat oikeat.
Keskustelin 2000-luvun alussa erään ison muoti- / kauppakonsernin johtajan kanssa ja kerroin hänelle, että verkkokauppa tulee mullistamaan markkinat ja teidän tulee siirtyä siihen tulevaisuudessa. Hän sanoi minulle ylpeänä, että verkkokauppa on nappikauppaa, eikä sellainen kiinnosta meitä. Tänä päivänä kyseinen on konserni on pörssissä todellisissa vaikeuksissa ja luulen, että koko yritys saattaa mennä nurin tulevien vuosien aikana. Tämä on valitettava ongelma varsinkin vanhoissa isoissa ketjuissa, jotka ovat hitaita muutoksille. Pienemmät toimijat tulevat ja jyräävät isot ketjut ketteryydellään, edullisuudellaan ja loistavalla verkkokaupalla.
Tarvitsemmeko enää kivijalkakauppoja?
Tämä on vaikea kysymys ja tulemme saamaan tähän vastauksen lähivuosina. Kävin itse sisäisen kamppailun asiasta jokin aika sitten, kun olimme hankkimassa uutta juhla-astiastoa kotiimme. Menimme omassa kotikaupungissamme keskustassa sijaitsevaan isoon kivijalkaliikkeeseen kysymään, että löytyykö heiltä kyseistä astiastoa. Myyjä sanoi innostuneena, että kyllä meillä löytyy, mutta he joutuvat tilaamaan ne tänne. Hän ehdotti innokkaana, että menkää internettiin valmistajan sivuille ja valitkaa astiat koodeineen, jonka jälkeen tulkaa takaisin ja antakaa koodit heille. Sitten he tilaavat kyseiset astiat ja voimme noutaa ne viikon päästä. Tämä ei ollut meistä kovin houkutteleva idea,koska pystyimme tilaamaan astiat suoraan kotiovellemme kotisohvaltamme ja edullisempaan hintaan. Tässä on esimerkki. Kuinka iso haaste verkkokauppa on kivijalkakaupoille ja miksi he ovat todellisissa vaikeuksissa, jos heillä ei löydy tuotetta välittömästi. Kivijalkakaupoilla pitäisi olla valtavat valikoimat tavaroita liikkeissään ja upea esillepano. Ainoa ongelma on tässä, että hyllytila maksaa. Verkkokaupat voivat pitää tavaroitaan vaikka pellolla varastossaan, missä tuotteilta ei vaadita esillepanoa, vaan heidän verkkokauppansa sivut hoitavat saman tehtävän.
Tämä on kuitenkin hieman paradoksaalista, koska ihmiset haluavat asiakaspalvelua, he haluavat nähdä tavarat ensin tai päästä sovittamaan niitä. Mitään näitä ei saa verkkokaupoista. Osa ihmisistä, etenkin nuorista, menee kivijalkakauppaan sovittamaan vaatteen ja tämän jälkeen tilaa tavaran netistä edullisempaan hintaan. Kysymys kuuluukin miten tämä ongelma ratkaistaan, koska jos kaikki kivijalkakaupat lopettavat, ei vaatteita voi enää sovittaa ennen ostoa. Eräs ehdotettu ratkaisu on ns. ”show roomit”, joissa voisi nähdä tavaran etukäteen ennen tilausta. Esim. sisustusliikeellä olisi showroom, jossa tavaraa voi hiplailla ja kokeilla. Tämän jälkeen tuote tilataan esim. liikkeessä olevalla padilta ja maksu tapahtuu paikan päällä. Tämän jälkeen tuote lähtee erilliseltä varastolta asiakkaan kotiin. Vaikka tämän tyyppisiä välimuotoratkaisuja on tulossa, voidaan jo tässä vaiheessa sanoa, että edessä on paljon suunnan hakemista.
Entä kaupunkien ydinkeskustat?
Jos kivijalkakaupat lopettavat, seuraa tästä automaattisesti, että kaupunkien keskustat kuihtuvat kivijalkakauppojen osalta. Tämä ilmiö näkyy jo suomessa selvästi isoissa kaupungeissa joissa liiketilaa on paljon vapaana mm. Oulussa, Tampereella, Turussa ja Helsingissä (vähemmän Helsingissä). Eikä tätä helpota yhtään keskustojen liiketilojen korkeat vuokrat. Sama ilmiö on kaikkialla Euroopassa ja USA:ssa. Ilmiön aiheuttaa selvä muutos ihmisten tavasta tehdä ostoksia. Jos kaupunkien keskustoissa ei ole enää liikkeitä ei ole enää tarvetta mennä keskustaan. Vai onko? Tuleeko keskustat täyteen ”show roomeja”, kahviloita, ravintoloita vai tulevatko kivijalkakaupat lopulta kuitenkin säilymään ainakin osittain paikkansa kaupunkien keskustoissa, vai siirtyvätkö palvelut kauppakeskuksiin? Joidenkin lukujen ja tutkimuksien mukaan suurimmat verkkokaupan uhrit olisivat nimenomaan kauppakeskukset?
Fakta on kuitenkin, että keskustojen kivijalka- sekä kauppakeskuksien kaupat tulevat käymään läpi mullistuksen, joka tulee väkisin heijastumaan jollakin tavalla kaupunkeihin. Voi olla jopa, että maailma tulee muuttumaan merkittävästi ja alkaa paluumuutto maaseuduille, tai ainakin kaupunkien taajamille. Kaikki tämä johtuisi siitä, että keskustojen hyöty häviäisi. Tämä tulisi vuorostaan vaikuttamaan keskustojen asuntojen sekä vuokrien hintoihin laskevasti. Toistaiseksi kuitenkin korkea muuttovirta maaseuduilta kasvukeskuksiin on auttanut hintojen nousussa, mutta jossakin vaiheessa tilanne saattaa kuitenkin muuttua merkittävästi.
Tässä meille kaikille pohdittavaa ja jos olet kivijalkakaupan omistaja, kannattaa valmistautua muutokseen ja ennen kaikkea siihen, että olet valmis siirtymään verkkokauppaan. Tämä auttaa selviämään muutoksesta ja liiketoimintasi jatkuu.
Uskon, että tämä artikkeli aiheuttaa ajatuksia sekä mielipiteitä ja halua kommentoida tätä artikkelia. Tulemme lisäämään sivuillemme kommentointialueen tulevaisuudessa, mutta toistaiseksi kommentointi onnistuu ainoastaan CURU:n Facebook, Linkedin ja twitter -sivuilla.
Mukavaa viikkoa kaikille ja seuraavaan kirjoitukseen.
– CURU –